شرایط تعدّد زوجات

چهارشنبه 7 مرداد 1394 23:38نویسنده : سمیرا .

 
تعدد زوجات


اجازه­ ی تعدّد زوجات در اسلام مشروط به شروطی است و به‌صورت بی­ قید و شرط اجازه نداده‌اند.

برای شناخت حكم اسلام باید آن را با همه­ ی قیود و شروطش بشناسیم.

این­طور نیست كه همه­ ی مردان بدون هیچ قید و شرطی، بتوانند چندین همسر اختیار كنند.

در فقه اسلامی سه شرط اصلی وجود دارد تا مرد بتواند بعد از همسر اوّلش همسر دیگری اختیار كند.

اوّلین شرط: نبود بیم و احتمال عدم مراعات عدالت بین همسران است؛

نه اینكه یقین داشته باشد كه نمی­ تواند عدالت را مراعات كند؛ بلکه نگرانی عدم مراعات عدالت هم در او نباشد.

اگر چنین نگرانی در ذهنش باشد كه شاید در عمل نتوانم عدالت را مراعات كنم،

امر قطعی قرآن این است كه حقّ نداری ازدواج مجدّد كنی.

قرآن مردی را كه احتمال می­ دهد نتواند عدالت را بین همسرانش مراعات كند، به تك‌همسری امر كرده است:

«فَإنْ خِفْتُم ألاّ تَعْدِلوا فـَواحِدَۀً» سوره‌ی نساء، آیه‌ی 3: پس اگر بیم آن دارید که عدالت نکنید به یک همسر بسنده کنید.

نمی‌فرماید، إن اَیْقَنْتُم، إن عَلِمْتُم؛ بلکه «إن خِفْتُمْ».

همان‌طورکه فرد مسلمان اگر احتمال ­دهد و بترسد كه روزه بیماریش را تشدید ‌كند و برایش ضرر داشته باشد،

نباید روزه بگیرد؛ روزه گرفتن بر او حرام می­شود. اگر مریض است و می­خواهد وضو بگیرد،

همین‌كه احتمال عقلایی دهد كه اگر با آب وضو بگیرم شاید بیماریم شدید شود، وضو گرفتن برای او حرام است

و اگر وضو بگیرد با آن وضو نمی ­شود نماز خواند؛ آنجا حكم تیمّم است.

در مسأله­ ی ازدواج بعد از همسر اوّل شرطی كه قرآن به آن تصریح كرده است مراعات عدالت بین همسران است؛

اگر مرد فقط احتمال و نگرانی داشته باشد كه نتواند عدالت را مراعات كند، چندهمسری جایز نیست

و موظـّف و مكلـّف به تك‌همسری است.

عدالت شؤون مختلفی دارد و شرط بسیار سنگین و بزرگی است.

دومین شرط: تمكـّن مالی است.

مردی كه می­ خواهد همسر دیگری اختیار كند باید بتواند دو همسر و دو خانواده

را ازنظر مالی پشتیبانی كند و نیازهای آنان را درحدّ شؤوناتشان تأمین كند.

از نظر اسلام كسی كه چنین تمكـّن مالی ندارد، نمی‌تواند همسر دوم اختیار كند.

سومین شرطی كه در فقه اسلامی برای ازدواج دوم آمده است،

تمكـّن جسمی و غریزی برای تأمین نیاز غریزی همسر است.

اگر مردی آن توانایی جسمی و نیروی جنسی را ندارد كه بتواند نیاز طبیعی و واقعی همسرش را در روابط جنسی تأمین كند، اختیار كردن همسر دوم برایش مجاز نیست.

بنابراین چندهمسری به‌صورت بی­ قید و شرط و برای هركسی جایز نیست.

ازنظر اسلام، فقط مردی كه بتواند این سه شرط را تأمین كند، مجاز است همسری بعد از همسر اوّل اختیار كند.

استاد طیّب

فایل نوشتاری تعدد زوجات که حدود 35 صفحه است در سایت اهل ولاء مباحث اجتماعی، ازدواج، تعدد زوجات وجود دارد

به نظرم ارزش حداقل یک بار مطالعه کردن را دارد.


http://www.ahlevela.com




برچسب ها: تعدد زوجات در اسلام ، شرایط اختیار کردن همسر بعد از همسر اول ، سه شرط اصلی فقه اسلامی برای تعدد زوجات ،
آخرین ویرایش: چهارشنبه 7 مرداد 1394 23:58

 
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic