بهار انسانیت...

چهارشنبه 28 اسفند 1392 17:28نویسنده : سمیرا .

 




تولّد جسمانی بشر بهار، جوانی او تابستان، میانسالی اش پاییز و کهنسالی و

مرگ جسمانی او زمستان طبیعت بشری است. سیر معنوی انسان نیز بهار و تابستان

و پاییز و زمستانی دارد. بهار انسانیت، پس از سرد و خاموش شدن شراره ها و

تعلّقات نفسانی انسان آغاز می شود و روز آغاز چنین بهاری، به حق روز نوی

است وإلاّ پیش از رسیدن به این روز، همه ی روزهای سال یکسان و تکراری و

ملالت آوررند
و نوروز بی معنا و مصداق است.
.
.
.
روز عید یعنی روز عود و بازگشت از مجاز به حقیقت، از ظاهر به باطن، از

غفلت به ذکر، از معصیت به طاعت، از زندگی طبیعی به حیات طیبه ی انسانی و

نهایتاً از ماسوی الله به الله، که انّا لله و انّا الیه راجعون. این رجعت و عود به اصل، به

راستی عید است.

.
.
.
روز نو عالم طبیعت اول بهار است

ولی روز نو عالم انسانیت وقتی است که شخص در حقیقت انسانی خود، بعد از

موت اختیاری، به حیات طیبه ی انسانی زنده شود و کمالات انسانی در او شکوفا

گردد و درخت وجودش به گُل نشیند. با چنین روزی بهار عالم انسانیت برای

شخص آغاز می شود و به حق، چنین روزی را باید عید شمرد و شادمانی کرد.1

1. سایت اهل ولاء، مقالات استاد، مقاله ی نوروز.




برچسب ها: بهار انسانیت ، استاد طیب ،
آخرین ویرایش: چهارشنبه 28 اسفند 1392 05:07

 

وارونه کار

یکشنبه 25 اسفند 1392 09:35نویسنده : زهرا .

 
 

در اساطیر ایران زمین می گویند دیو وارونه کار است.
 دنیای دیوان دنیای وارونگی است و تباهی ها از همین ناشی می شود، اهریمن همه کارش مقابل اهورا و وارونه ی اوست.
در جهانی که غلبه با دیوان است اصالت با تاریکی با دروغ با رنگ و نیرنگ و با دنیاست
 روشنی اگر میخواهد بماند باید نورش را اثبات کند، راستی باید درست بودنش را اثبات کند، آسمان باید پاکیش را اثبات کند
از کجا بدانیم او راست است باید اثبات شود
از کجا روشنی را و پاکی را بپذیریم باید معلوم شود
و اگر دیوان در درون تو غلبه دارند هرگز اثبات نخواهد شد
چون این تویی که باید بپذیری و در دنیای وارونه ی درونت معیارها وارونه است پس نخواهی پذیرفت
دیو اصلا عجیب نیست همین منم همین تویی همین یار مهربان تو که اعتماد بسیار به او داری، هم اوست
و کدام میدانیم، من یا تو یا آن یار مهربان کدام میدانیم که راستی کدام است و وارونگی کدام
 تئوری البته همیشه روشن و بدیهی است
اما مصداق ها، همیشه در مصداق ها راستی را گم میکنیم
چون وارونگی در درون ما غلبه دارد پس راستی چگونه خود را اثبات کند
وارونگی شاکله شخصیت ما و پنجره ای است که از آن به هرچیز می نگریم
برای ما چه عجیب است که فاطمه س باید خودش را اثبات می کرد
تحیرآور است که علی ع نتوانست خودش را اثبات کند
بر برادران دینی مان خرده می گیریم که چطور از پس قرنها وارونگی را نمی بینند!
اما خود تو که شیفتۀ حقیقتی! در زندگی کوچک خودت وارونگی ها را می شناسی؟
به اطرافت نگاه کن چه کسانی نمی توانند خودشان را و راستی شان را اثبات کنند
نمی خواهی تردید کنی؟ شاید وارونگی در درون توست!

برچسب ها: فاطمه س ، علی ع ، دیو ، وارونگی ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 25 اسفند 1392 10:27

 

یا مولاتی یا فاطمة اغیثینی...

چهارشنبه 21 اسفند 1392 21:53نویسنده : سمیرا .

 


ابرهای فتنه از سقف سقیفه گذشتند و خانه ی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را احاطه كردند، همهمه

در بیرون در، شدّت گرفت و در، آنچنان كوفته شد كه ستونهای خانه ی پیامبر
صلی الله علیه و آله و سلم لرزید.

- بیرون بیائید. بیرون بیائید وگرنه همه تان را آتش می زنیم!

- صدا، صدای عمر بود.

-تو با یك دنیا غم از جا بلند شدی و به پشت در، رفتی ، امّا در را نگشودی.

 تو را با ما چه كار؟ بگذار عزاداریمان را بكنیم.

 
باز هم فریاد عمر بود.

علی، عباس و بنی هاشم، همه باید به مسجد بیایند و با خلیفه ی پیغمبر
صلی الله علیه و آله و سلم بیعت كنند!

 كدام خلیفه؟ امام و خلیفه ی مسلمین كه اینجا بالای سر پیامبر
صلی الله علیه و آله و سلم است.


- مسلمین با ابوبكر بیعت كرده اند، در را باز كن و گرنه آتش می زنم!

یك نفر به عمر گفت:

 اینكه پشت در ایستاده، دختر پیغمبر
صلی الله علیه و آله و سلم است، هیچ می فهمی چه می كنی، خانه ی رسول الله...

عمر دوباره نعره كشید.

- این خانه را با هر كه در آن است، آتش می زنم

بزودی هیزم فراهم شد و آتش از سر و روی خانه بالا رفت
...1

1. سید مهدی شجاعی، کشتی پهلو گرفته.

برچسب ها: حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ، شهادت ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 22 اسفند 1392 21:18

 

یا لطیف

سه شنبه 20 اسفند 1392 11:06نویسنده : سمیرا .

 


    




اللَّهُ لَطیفٌ بِعِبادِهِ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْقَوِیُّ الْعَزیزُ (سوره ی شوری آیه ی19)

خداوند به همه ی خصوصیات بندگانش آگاه است و اراده اش را درباره ی آنان به سهولت تحقق می

بخشد.هرکه را بخواهد روزی می دهد و هیچ کس نمی تواند مانع او شود، چرا که او نیرومند و شکست ناپذیر است.


سه معنی برای اللّطیف بیان شده است:


1. لطیف است زیرا که حواس را قدرت درک او نیست.


2. اللطیف یعنی خداوند تبارک و تعالی به دقایق امور عالم و آگاه و در کار خود حاذق و ماهر است.


3. اللطیف یعنی رفق و نیکی کننده بر بندگان از راه های مخفی که ملتفت نمی شوند و نیز به معنی هدایت

های مخفی آمده است.1

1. سیدکاظم ارفع، اسماء الحسنی، ص293.

برچسب ها: آشنایی با اسماء الحسنی ، اللطیف ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 20 اسفند 1392 11:26

 

اگر یک بار چشیده باشی

چهارشنبه 14 اسفند 1392 21:34نویسنده : زهرا .

 


از حضرت امام صادق علیه السلام روایت کرده اند: هنگامی که نمازگزار برای نماز برمی خیزد، رحمت از آسمان بر او نازل می شود و ملائکه او را دوره می کنند و در برمی گیرند...

اگر آدم فقط یک بار رحمت خدا را چشیده بود، می فهمید یعنی چه! از بالای سرش تا آسمان رحمت خداست. این رحمت واقعیت دارد. اینکه همین طور فرشته ها مثل پروانه دور و بَر انسان می گردند، واقعیت است. یک چیزی است که آدم آن را می فهمد، حس می کند.

 چکار کنیم این واقعیت را حس کنیم؟ اینکه حقی از مردم به گردن نداشته باشیم. از روز اول دائماً گفتیم حق مردم، حق مردم!

آیا یک نفر در جمع ما پیدا شد که برود یک حقی از حقوق مردم را ادا کند؟ آیا در این جمع ما کسی پیدا شد؟

تصمیم بگیریم حداقل یکی از این مشکلات را درست کنیم. اول اصرار بر گناه، دوم حق مردم، سوم پرواز.

وقتی آدم باری به دوش نداشته باشد و گناهی هم نکند، می تواند نماز بخواند و نمازش قبول است. با آن نماز می تواند پرواز کند.

برگرفته از سایت javedan.ir جلسه 92/1/30

برچسب ها: خدا ، نماز ، گناه ، حق مردم ،
آخرین ویرایش: - -

 

فراموشی

شنبه 10 اسفند 1392 16:32نویسنده : سمیرا .

 

خداوند فراموشی را که بیهوده نیافریده است،

فراموشی را آفریده است تا غیر او را فراموش کنیم! 1

1. استاد طیب، مصباح الهدی، ص 130.


برچسب ها: حاج آقا دولابی ، مصباح ، مبحث ذکر ،
آخرین ویرایش: شنبه 10 اسفند 1392 16:37

 

از قصّه شنیدن این گره نگشاید ...

چهارشنبه 7 اسفند 1392 15:42نویسنده : سمیرا .

 

 

کاری ز درون جان تو می باید          و از قصّه شنیدن این گره نگشاید

یک چشمه ی آب در درون خانه           به ز آن رودی که از برون می آید

 

شنیدن‌های بیرونی دردی از ما دوا نمی‌کند. فقط شاید آمادگی‌یی در ما ایجاد کند.

همه‌ی آنچه از معارف الهی که شما تشنه‌اش هستید، همه در جان خودتان هست؛ 

 یک چاه پر آب است؛ پر از آب حیات؛ امّا این چاه سرش بسته است؛

باید بلاخره سرش را باز کنید. برای اینکه باز کنید، باید کلنگ را در این زمین به کار بیندازید.

کلنگ تفکّر می‌تواند این زمین را حفر کند و به آن چاه در درون خودتان برسید؛

که اگر به آن برسید؛ دهانه‌اش باز شود؛ آن چاه آرتزین است؛

به‌شدّت و با فشار از باطن خودتان بیرون می‌زند؛

معارف و حقایقی که در هیچ کتابی نمی‌توانید به آن دست پیدا کنید.1

1. سایت اهل ولاء، فایل شنیداری 21 آذر92.


برچسب ها: تفکّر ، استاد طیب ،
آخرین ویرایش: چهارشنبه 7 اسفند 1392 16:09

 

زبانه های آتش سوزان

شنبه 3 اسفند 1392 18:00نویسنده : زهرا .

 


اوصیکم عباد الله بتقوی الله و احذّرکم اهل النّفاق
بندگان خدا شما را به ترس از خدا می خوانم و از انسانهای دو رو  می ترسانم
فانهم الضّالّون المضلّون و الزّالّون المزلّون
که آنان گمراهند و گمراه کننده، خطاکارند و به خطا وادارنده
یتلوّنون الوانا و یفتنون افتنانا
پی در پی رنگ می پذیرند و راهی را نپیموده راهی دیگر می گیرند
و یعمدونکم بکل عماد و یرصدونکم بکل مرصاد
هر وسیلتی را برای گمراهیتان می گزینند و از هر سو بر سر راهتان می نشینند
قلوبهم دویّه و صفاحهم نقیّه
درونشان بیمار است و برونشان پاک
یمشون الخفاء و یدبّون الضّراء
حرکاتشان پنهانی است و  چون خزنده ای زهرناک میخزند
وصفهم دواء و قولهم شفاء و فعلهم الدّاء العیاء
وصفشان داروست و گفتارشان دوا و کردارشان درد بی درمان
حسده الرّخاء و مؤکّدوا البلاء و مقنّطوا الرّجاء
بر آسایش مردمان حسد برند و بر بلای آنان بیفزایند و امیدواران را نومید کنند
لهم بکل طریق صریع و الی کل قلب شفیع و لکل شجو دموع
در هر راه یکی را به خاک هلاک افکنده اند و به هر دلی راهی برده اند و بر هر اندوهی اشکها ریخته اند
یتقارضون الثّناء و یتراقبون الجزاء
به تبادل ستایش هم می پردازند و  چشم به پاداش یکدیگر دوخته اند
ان سألوا الحفوا و ان عذلوا کشفوا و ان حکموا اسرفوا
اگر سؤالی کنند اصرار ورزند و اگر ملامت کنند پرده دری کنند و اگر داوری کنند اسراف ورزند
قد اعدّوا لکل حقّ باطلا و لکل قائم مائلا و لکل حیّ قاتلا و لکل باب مفتاحا و لکل لیل مصباحا
برای هر حقی باطلی آماده دارند و برای هر واقعیت راستی، انحرافی و برای هر زنده ای قاتلی و برای هر دری، کلیدی و برای هر شبی، چراغی
یتوصّلون الی الطّمع بالیأس لیقیموا به اسواقهم و ینفقوا به اعلاقهم
به هنگام طمع خود را نومید نشان دهند تا بازار خویش بیارایند و بر بهای کالایشان بیفزایند
یقولون فیشبّهون و یصفون فیوهّمون
سخن میگویند تا مردم را به اشتباه بیندازند و توصیف میکنند تا توهم ایجاد کنند
قد هوّنوا الطّریق و اضلعوا المضیق
راه باطل را آسان نمایند و مردم را در پیچ و خم آن سرگردان
فهم لمه الشّیطان و حمه النّیران
پس ایشان یاران شیطانند و زبانه های آتش سوزان...

نهج البلاغه خطبه 194

برچسب ها: امیرالمومنین ، نهج البلاغه ، دو رویی ، حسد ،
آخرین ویرایش: شنبه 3 اسفند 1392 18:32

 

 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات